برترین طراحان گرافیکطراحان معاصرگرافیک

برترین طراحان معاصر گرافیک ایران

By جولای 27, 2018 بدون دیدگاه

برخی براین باورند که تاریخ گرافیک ایران بسیار کمرنگ است و هرآنچه که در عصر حاضر میبینیم نیز به نوعی برگرفته از طراحی گرافیک غرب است که با ورود فرهنگ غرب به ایران همراه بوده است. مسلما این باور نادرست است و اگر نگاهی گذرا به تاریخ کهن ایران داشته باشیم به وضوح آثار معماری و طراحی نقوش خیره کننده با مفاهیمی عمیق خواهیم یافت. همانطور که میدانیم نمادگرایی در فرهنگ غرب بیشتر از شرق بوده و شاید همین موضوع باعث کمرنگ شدن پیشینه پرافتخار طراحی در ایران بوده است. نمادگرایی در گذشته با عصرحاضر تفاوتهای زیادی دارد و نوع نگرش به آن نسبت به گذشته کاملا متفاوت است.

مطمئنا در ایران استعدادهای بالقوه ی زیادی در زمینه طراحی و گرافیک وجود دارد که شاید پشت نام اساتید بزرگ عصر حاضر نادیده گرفته میشوند. معرفی طراحان گرافیک در گذشته به سادگی و گستردگی امروز نبوده و همین امر ، باعث رجوع کارفرمایان و سازمانهای بزرگ به افراد سرشناس و دردسترس بوده و حال میبینیم که بسیاری از نمادهای طراحی شده ارگان ها و سازمانهای دولتی و خصوصی در ایران ، به نام تعداد انگشت شماری از اساتید طراحی معاصر ثبت شده است. در ادامه برترین طراحان معاصر گرافیک ایران را معرفی خواهیم کرد.

استاد مرتضی ممیز (پدر گرافیک ایران) :

اولین نشانه طراحی شده توسط استاد ممیز :

سازمان چای کشور 1337

قدیمی‌ترین طرحی که استاد ممیز به عنوان نشانه برای یک سازمان طراحی کرده ، نشان سازمان چای کشور است. این نشان‌ که در سال 1337 با الهام گرفتن از طرح ساده برگ چای طراحی شده است، یکی از ساده‌ترین، زیباترین، و در عین حال ماندگارترین نشانه های طراحی‌شده به دست ایشان می باشد. گفتنی ست که نشانه های طراحی شده توسط استاد ممیز در برهه ای از زمان بوده که چیزی به نام اینترنت وجود نداشته .

آشناترین نشانه های طراحی شده توسط استاد مرتضی ممیز :

 1- سازمان ملی استاندارد ایران 1364

شاید بتوان گفت معروف‌ترین نشان‌ طراحی‌شده به دست استاد ممیز نشانه ای است که برای سازمان ملی استاندارد ایران طراحی شده. این نشانه سال‌هاست که بر روی کالاهای گوناگون در ایران دیده می‌شود. ممیز این نشانه را در سال 1364 و با استفاده از حروف نخست واژگان انگلیسی نام «مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» (Institute of Standard and Industrial Research of Iran) طراحی کرد. وی درباره طراحی این نشانه گفته است : در طراحی نشانه استاندارد توانستم از قلمی استفاده کنم که به خوبی حروف اختصاری ISIRI را به کلمه ایران تبدیل کند. دوست داشتم کادر فلش مانندی اطراف نوشته را ببندد. کادری که دو زاویه آن کاملا تیز و دو زاویه دیگر منحنی و نرم باشد، تا در نهایت خلاصگی فلش حداکثر و حداقل را که هدف داوری موسسه در محصولات است نشان دهد. اما این حد سادگی برای سفارش‌دهنده کافی نبود؛ با اضافه کردن خطوط بیشتر حالت فلش را نمایان‌تر کردم. همچنین از افتخارات ایشان میتوان به طراحی نشانه های زیر اشاره نمود.

2- شرکت خودروسازی سایپا

3- شهرداری تهران

4- سازمان آتش نشانی.

 

استاد ابراهیم حقیقی :

ابراهیم حقیقی طراح گرافیک ، عکاس و مدیر هنری ایرانی متولد 13 مهر 1328 در تهران. تحصیلات او دیپلم ریاضی سال 1346 و کارشناسی ارشد معماری دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران است. وی عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک ، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران ، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن فیلمسازان مستند ایران است. ایشان از سال 1347 تا کنون طراح کتب و مجلات گوناگون بوده است. برای فیلم ، سریال و نمایشهای مختلف ، طراحی صحنه انجام داده است. برای فیلم‌ها و سریالهای زیادی تیتراژ ساخته ، نمایشگاه‌های متعددی را برگزار کرده و جوایز زیادی را به‌دست آورده است. از معروفترین نشانه های طراحی شده توسط استاد حقیقی ، میتوان به نشان سیمرغ جشنواره بین المللی فیلم فجر اشاره کرد .

استاد بیژن جناب :

بیژن جناب طراح گرافیک ایرانی و استاد دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران ،دانشگاه الزهرا ، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه صدا و سیماست . او یکی از اعضای موسس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است و در حال حاضر به عنوان یک عضو هیئت منصفه عمل می‌کند. از معروفترین نشانه های طراحی شده توسط ایشان میتوان به تایپوگرافی ایران خودرو اشاره کرد.

استاد احمد میرزا :

از معروفترین نشانه های طراحی شده توسط استاد احمد میرزا میتوان به نشان شرکت نفت جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

گفته های استاد احمد میرزا درباره طراحی لوگوی شرکت نفت : سال 63 بود که فراخوانی برای طراحی لوگوی شرکت نفت در روزنامه کیهان منتشر شد. پس از دیدن این فراخوان شروع به اتود زدن کردم و پس از حدود 9 طرح اولیه، به طرح نهایی رسیدم. زمان طراحی این لوگو، دوره‌ای بود که من به همراه مرتضی کاتوزیان و چند نفر دیگر در آتلیه «کارا» طراحی می‌کردیم و همین موضوع باعث شد این سوء‌تفاهم پیش بیاید که طراحی این لوگو کار آقای کاتوزیان بوده است. به همین دلیل چند وقت پیش بود که برای رفع شدن این سوء‌تفاهم‌ها فراخوان روزنامه و توضیحاتی را در صفحه شخصی‌ام در فیس‌بوک منتشر کردم. با توجه به اینکه زمان طراحی این لوگو چند سال پس از پیروزی انقلاب بود، باید در طراحی آن مشخصه‌هایی را در نظر می‌گرفتم. از طرف دیگر این کار با طراحی برای شرکت‌های خصوصی فرق داشت و مربوط به یک موضوع ملی می‌شد. به کار بردن نمادهایی برای رساندن مواردی چون «نه شرقی، نه غربی»، «رشد صنایع نفت»‌ و همچنین «سوخت» باید در این طرح مورد توجه قرار می‌گرفت. (ایسنا)

همچنین از اساتید صاحب نام معاصر گرافیک ایران میتوان به استاد اسماعیل کیامقدم ، ایرج میرزا علیخانی ، کامران کاتوزیان ، شهرزاد اسفرجانی و… اشاره کرد.

کپی برداری از مطالب سایت فقط با لینک به منبع مجاز است 

منبع : لوگومستر

admin

Author admin

More posts by admin

دیدگاه شما چیست؟