اعتمادسازیطراحی لوگوگرافیکلوگو

لوگو چگونه اعتمادسازی میکند ؟

By آگوست 19, 2018 بدون دیدگاه

شاید اینطور فکر کنید که ، چگونگی ساختار یک لوگو در شمار زیاد نگاه های ساده و گذرا که همه روزه اتفاق می افتد ، چندان تفاوتی نداشته باشد ، اما همین نگاه ساده که در کسری از ثانیه با لوگو ارتباط برقرار میکند ، دنیایی از تجزیه و تحلیل را در ذهن مخاطب به گردش در می آورد ، این تبادل اطلاعات در ناخودآگاه ذهن شکل میگیرد ، هرچند که مخاطبان شما کمترین دانش را در زمینه گرافیک داشته باشند . ماموریت لوگو نیز همین است و تنها کسری از ثانیه برای جلب نظر مخاطب ، زمان در اختیار دارد. در ادامه لازم است مختصری به ساختار چشم انسان برای درک زیبایی اشاره کنیم.

چشم انسان چگونه زیبایی را درک میکند؟

براساس تحقیقات یک دانشگاه آمریکایی ، آنچه که یک تصویر را در نظر زیبا جلوه میدهد چشم است زیرا چشم ، قادر است سریعتر از هر چیز دیگری نسبت طلایی را تفسیر کند. به خوبی میتوان دریافت که چشم ها در مقابله با افراد ، تابلوهای نقاشی ، طبیعت  و یا آثار معماری چقدر به بالا و پایین حرکت میکنند ، در حقیقت چشم درحال اسکن است و میتواند موثرترین اطلاعات را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت و به مغز منتقل کند. تحقیقات نشان میدهد ، اجسامی که با نسبت طلایی هماهنگی دارند ، اسکن تصویرشان توسط اندام های بینایی و انتقال آن به مغز را تسهیل میکنند. استاد دانشگاه آمریکایی اینگونه تفسیر میکند که ، حیوانات با یافتن سرپناه ، جفت ، غذا و … احساس لذت و خوشبختی میکنند اما انسان همواره بادیدن تناسبی که به نسبت طلایی نزدیک است احساس لذت میکند و نام آن زیبایی ست. ما در تلاشیم که در ساختار معماری شهری و… مانند بسیاری از آثار هنرمندان قرون گذشته ، نسبتی را ایجاد کنیم که در نظر بیننده زیبا جلوه نماید. بینایی و شناخت با هم تکامل یافته اند و این را در آثار معماری ، نقاشی ، موسیقی و… در قرون گذشته از جمله تابلوی شام آخر اثر داوینچی و معبد پارتنون آتن مشاهده میکنیم . ضمن اینکه برخی از دانشمندان ، هماهنگی این آثار را با نسبت طلایی تصادفی میدانند ، اما اثبات آن باید علمی باشد. علاوه بر این ، نسبت طلایی را در خلقت بسیار میتوان مشاهده کرد. در طبیعت ، مارپیچِ گلِ آفتابگردان ، کهکشان ها ، برگ و میوه درختان و در بدن انسان ، مارپیچ های DNA ، تناسب طول بدن و پاها، مارپیچ گوش و… به طور کلی طبق مطالعات و تحقیقات ، با توجه به اینکه هر آنچه در خلقت مشاهده میشود با نسبت طلایی هماهنگ است و یا نزدیکترین حالت ممکن را با تناسب طلایی دارد ، میتوان دریافت که چرا چشم انسان زیبایی را در تناسب میبینید. همه ی خلقت برای انسان آفریده شده ، بنابراین میتوان استنباط کرد ، زمانی که آفرینش پیرو نسبت طلایی ست ، انسان نیز طبیعتا این را درک میکند و هر آنچه را که با آن مطابق است زیبا میبیند. طبیعت که به خوبی با این تناسب هماهنگ است و می ماند هر آنچه که به دست انسان ساخته میشود .

گویی طبیعت سعی در خلق نماد دارد ، هر آنچه برای زیبایی و جلب نظر لازم است را در ابعاد خود گنجانده ست ، به عنوان مثال ، برگ یک درخت که رنگبندی منحصر و زیبایی دارد نظر شما را به خود جلب میکند ، قبل از آن ، این برگ ساختاری منحصر و متفاوت دارد که از دید شما جالب است ، قبل از آن نیز ، این برگ خیلی پیچیده نیست و در عین سادگی زیباست و قبل تر از آن ، ذهن شما به صورت ناخودآگاه این زیبایی را درک کرده (این همان تناسبی ست که چشم شما در اولین نگاه دیده ، به مغز منتقل و مغز نیز تایید کرده است (در کسری از ثانیه)). بنابراین میبینیم که طبیعت چه هوشمندانه زیبایی‌شناختی را به انسان می آموزد و در حقیقت این انسان است که خلق زیبایی را از طبیعت آموخته.

تبادل اطلاعات از چشم به مغز و تفسیر آن در کسری از ثانیه صورت میگیرد و همین امر است که از بین تصاویر متعددی که در یک قاب مشاهده میکنید ، یک یا چند تصویر بیشتر از دیگر تصاویر نظر شما را به خود جلب میکند و شما را برای تجزیه و تحلیل جزییاتِ آن ترغیب مینماید. بنابراین مخاطبان شما هوشمندند ، چه خواسته و چه ناخواسته ، چه از گرافیک و لوگو بداند و چه نداند . این نکات را میتوان فقط در قالب “تناسبِ ساختارِ لوگو” گنجاند که در یک نگاهِ گذرا و در لحظه اتفاق می افتد . دیگرِ اجزایِ ظاهری از جمله ، مفاهیم ، سادگی ، رنگبندی و … که خود از اهمیت بالایی برخوردارند و مکمل ساختار لوگو هستند نیز هر یک نقشی به عهده خواهند داشت.

توضیحات بالا مقدمه ای بود برای درک اهمیت طراحی لوگو در جلب نظر مخاطب و پیرو آن ، موفقیت برند شما. در نهایت میتوان اینگونه جمع بندی کرد که :

لوگو از قواعدی پیروی میکند و رعایت حداکثری این اصول در کیفیت خروجی آن نقش مهمی خواهد داشت. به عنوان مثال گفتیم که چشم انسان تناسب و تعادل را به خوبی درک میکند و اطلاعات دریافت شده را برای بررسی به مغز منتقل میکند. این یکی از مواردی ست که در ساختار لوگو باید مورد توجه قرار بگیرد و فاصله ی خود را با نسبت طلایی به حداقل برساند. لوگویی در جلب نظر اولیه موفق است که قواعد طراحی را به خوبی پشت سر گذاشته باشد (این جلب توجه سکوی پرش شماست) . لوگو در مرحله ی دوم باید در کنار سادگی دارای مفاهیم منحصری باشد که مخاطب را ترغیب به تحلیل نماید. زمانی که مخاطب با کمی درنگ و تامل مفاهیمی از لوگوی شما دریابد و نیز برخی مفاهیم آن همچنان مجهول باقی بماند نیمی از راه را پشت سرگذاشته اید. چناچنه ساختار نهایی لوگو نیز براساس اصول قرینگی ، سادگی و … انسجام یافته باشد اعتماد اولیه شکل خواهد گرفت و مخاطب به برند شما مراجعه خواهد کرد. همچنین میدانیم که تمام تجزیه و تحلیل های مذکور در کسری از ثانیه در ذهن شکل میگیرد ، بنابراین لوگو نقش بسیار مهمی برعهده خواهد داشت. در مراحل بعد ، ماموریت لوگو پایان یافته است و برای همیشه ماندگار خواهد شد  اما ادامه ی راه را ، کیفیت ، پشتیبانی ، خدمات پس از فروش و … هموار خواهند نمود. لازم به ذکر است که ، جلب اعتماد ساده ست ، اما قبل از سلب آن. نقش لوگو در اعتمادسازی اولیه برای برند شما ، درصد بالایی را به خود اختصاص می دهد.

کپی برداری از مطالب سایت فقط با لینک به منبع مجاز است.

منبع : لوگومستر

admin

Author admin

More posts by admin

دیدگاه شما چیست؟